Osobní pneumatiky
Rozdělení pneumatik
Letní
Zimní
Celoroční
Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je zejména v materiálu, ze kterého je vyrobena, a který je maximálně přizpůsoben podmínkám, v jakých je pneumatika provozována (měkčí materiál na zimní pneumatice při nízkých venkovních teplotách neztuhne a zajišťuje tak pneumatice stále přilnavost a tím pádem bezpečnost, zejména dostatečnou záběrovou a brzdnou schopnost). Dále se tyto pneumatiky liší tvarem dezénu, kdy u zimní pneumatiky je kladen velký důraz na lamely, tedy velkou plochu „nařezaných“ ploch běhounu.
Pneumatiky letní vykazují nejlepší jízdní vlastnosti v letním období, zimní pneumatiky při teplotách pod +7°C a celoroční pneumatiky, které jsou konstrukčně vyvinuty pro jižní země a městský provoz jsou velkým kompromisem mezi těmito kategoriemi. Ačkoli celoroční pneumatiky zaručují bezpečnost a mobilitu i při jízdě na suchu a mokru, v náročných zimních podmínkách na uježděném sněhu a ledě nejsou účinné jako zimní pneumatiky, které pro tyto extrémní situace zůstávají nejlepšími možnými pneumatikami. Zimní pneumatiky jsou označeny M+S, nebo 3PMSF.
Výběr pneumatik
Se správným výběrem pneumatik pro Vaše vozidlo Vám rádi poradí techničtí poradci společnosti Chára Sport.
Další dělení
Speciální produkty
1. Samonosné pneumatiky
jsou určeny jako dojezdové pneumatiky při ztrátě tlaku na omezenou vzdálenost. Jejich boční část je vyrobena ze silnějšího materiálu vlivem kterého nedojde při defektu k deformaci pneumatiky. Při případném defektu lze obyčejně pokračovat v jízdě sníženou rychlostí 80 km/h do vzdálenosti 80 km. Není tak nutné mít ve vozidle rezervní kolo a hever. Tyto pneumatiky jsou značeny například jako SSR, ZP, R-F, RFT, ROF, HRS, FRT,…
Klasická pneumatika při ztrátě tlaku
Samonosná pneumatika při ztrátě tlaku
2. Samozacelující se pneumatiky
Jsou na vnitřní straně běhounu vybaveny speciální hmotou, která při průpichu pneumatiky do velikosti vpichu 5mm otvor dočasně zacelí a lze pokračovat v jízdě. Není nutné zastavovat a měnit kolo ihned, ale je nezbytné co nejdříve navštívit odborný servis a průpich opravit. Tyto pneumatiky jsou obyčejně značeny jako C_S, SLT, PS,ST, SEALGUARD, SS, S-I,…
3. Pneumatiky se sníženou hlučností
Jsou na vnitřní straně běhounu vybaveny speciální pěnou, která zajišťuje snížení hluku pronikajícího do kabiny vozidla při jízdě. Tyto pneumatiky mají značení C_Si, NST, SCT, FIT, Sound Absorber, Acoustic, PNCS,…
4. Pneumatiky se speciální homologací
Mnoho automobilových výrobců dnes vyžaduje speciální homologaci pro svá vozidla. Tyto homologace jsou na pneumatice značené na bočnici písmeny a mnohdy doplněny číslicí. Například Mercedes – MB, MB1, MO1, Audi – AO, AO1, AOE, Honda – HO, Opel – OP, OP1, Škoda – SK, Volkswagen – VO, VW, VW1,…a mnoho dalších
5. Pneumatiky s ochranou ráfku
– jsou vybaveny silnější vrstvou materiálu v oblasti nad okrajem ráfku pneumatiky a tím chrání ráfek před poškozením při příliš těsném najetí k obrubníku. Značení těchto pneumatik je například RG, FR, MFS, FP, FSL,…